cairns-melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jochem en Koen - WaarBenJij.nu cairns-melbourne - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Jochem en Koen - WaarBenJij.nu

cairns-melbourne

Blijf op de hoogte en volg Jochem en Koen

06 Maart 2013 | Australië, Melbourne

Ladys and gentlepeople,

We zijn weer terug met een reisverslagje over onze enerverende trip. We willen jullie daar graag mee lastig vallen, dus vandaar weer een spiksplinter nieuwe aflevering van de Koen en Jochem show. We zijn momenteel Melbourne onveilig aan het maken en zitten in een bibliotheek waar het voelt als thuiskomen. De geur van belezen boeken en muffe mensen, heerlijk. Er gaat niets boven een lekkere middag rondhangen in de bibliotheek.

24 januari:
Vandaag zaten we nog in Cairns, vanwaar we een carrelocation gingen doen. Voor de mensen die niet weten wat dit is hier even een korte uitleg. Het principe is dat je huurauto terugbrengt naar zijn oorspronkelijke standplaats. Het houdt voor ons in dat we in zes dagen van Cairns naar Melbourne (bijna 3500 km) moeten. We betalen hier maarliefst een heule dollar per dag voor en krijgen als kers op de taart ook nog eens 250 dollar aan gratis benzine bij. Is dat even prettig. Ja dat is het. Het enige probleem was dat alleen Jochem kon rijden, omdat je 21 moet zijn voor de verzekering. Dus met Jo de piloot en Koen de co-piloot op weg naar onze volgende bestemming. Jippiejajee. Melly here we come. De eerste dag zagen we meteen hoe lekker het is om een stukje door de mooie natuur van Aussie te toeren. Jochem hield het goed vol en met hier en daar een legendarisch goede grap van Koen en af en toe een mooie valse hoge noot, bleef onze Jo-piloot wel wakker. We hebben tijdens onze eerste dag al tientallen kangoeroes mogen bewonderen. Er was alleen een klein minpuntje, iedere kangoeroe die we gezien hebben lag dood langs de weg. Er worden hier extreem veel kangoeroes aangereden door grote trucks, wanneer ze als kip zonder kop de weg willen oversteken. Dus nog steeds geen levende kangoeroes voor ons. Zelf hebben we er gelukkig geen kapot gereden. Er staan ook vele kruizen langs de weg van mensen die waarschijnlijk aan een 'car accident' overleden zijn. Dus we hebben met alle voorzichtigheid gereden en goed uit onze doppies gekeken. De eerste dag overleefd. En je raad het niet, de rest van de dagen ook, want anders hadden we hier niet wederom een lulverhaal opgehangen. De eerste avond lekker in ons campervannetje gekookt, lekker kortjes bij dichtjes, met onze goede vrienden de muggen, geweldig. Redelijk geslapen na het vriendelijk executeren van plus minus, om en nabij, ongeveer, rond de 43,2 muggen.

Dat was de eerste dag, maar de komende dagen gaan we niet allemaal tot in den treuren beschrijven, want daar worden niet alleen wij moe van, maar jullie waarschijnlijk ook. We zullen een paar highlights voor jullie naar voren halen.
We werden gedurende onze roadtrip voordurend door alles en iedereen gewaarschuwd dat de wegen wellicht onbegaanbaar waren, omdat er overal in Australie overstromingen, orkanen en cyclonen actief waren. Maar stoer als we zijn, hebben we toch onze stoute, stinkende schoenen aangedaan en de wegen getrotseerd. Anticlimax, we hebben amper regen gehad en amper wind (behalve onze eigen windjes). Verder hebben we deze dagen natuurlijk ongelovelijk veel mooie landschappen gezien. Iedere 200 kilometer veranderde het landschap namelijk. Ook werd ons verteld dat we nog emoes konden spotten. We hadden de moed al bijna in onze schoenen laten zakken, maar de voorlaatste dag hebben we ze dan toch gezien. Niet de mooiste dieren van moeder natuur, maar wel leuk om weer af te vinken. Ook hebben we wanneer we tussen de bergen reden erg veel roofvogels mogen spotten. Valken, gieren en arends, erg leuk om te zien.

De dag dat we Melbourne in reden. Een zwarte dag uit de Koen en Jochem Australiaanse geschiedenis. Als twee nuchtere Hollandse knapen reden we zonder kaart de wereldstad Melbourne in. Moet niet al te moeilijk zijn dachten we zo. Eenmaal in het centrum hebben we onze auto ergens random voor een uurtje neergezet, om op zoek te gaan naar een hostel voor de dag erna. De zoektocht verliep net zo soepel als een oma op een eenwieler. De rede hiervoor was dat heel Melbourne volzat in verband met een groot festival en de introductieweek van de universiteit. Dus met lood in de schoenen en de gedachten morgen onder de brug te slapen gingen we terug naar onze campervan. Hier wachten een geweldige traktatie op ons. Mevrouw agent had een briefje onder onze ruitenwisser gedeponeerd. Op het briefje stond de blijde boodschap; 70 dollar betalen, alstublieft dankuwel. We waren blijkbaar een paar minuutjes overtijd, is dat even geinig. Kan er ook nog wel bij. Dus met gezichten als bakken met wurmen de auto weer in om in spitsuur Melbourne uit te rijden opzoek naar een slaapplek, welke we vonden achter een benzinestation. De volgende ochtend moesten we de campervan terugbrengen, 50 dollars voor een taxi neertellen, dertig dollar voor tolwegen neertellen, die we blijkbaar ook nog betreden hadden en verder zoeken naar onderdak. We waren namelijk redelijk Koos Dakloos. Bij het laatste hostel waar we binnenliepen vertelde de secretaresse dat er zojuist twee knullen hun bedden gecanceld hadden en ze dus voor ons nog wel een plekje hadden. Euforisch momentus #dakbovenonshoofd#hashtag. Om dit te vieren hebben we onszelf getrakteerd op een heerlijke lunch: instant noodels. Goed leven door Jochem en Koen. Die avond hebben we ons weer is tegoed gedaan aan een lekker pakske goon en gezellig gechillt op de kamer met de kamergenootjes.

2 Maart, zaterdag, memorabele dag, de dag van het nieuwe leven:
Lichtelijk brakjes werd Jochem gewekt door berichtjes van Malou. Malou vertelde Jochem dat hij maar even naar de gang moest gaan om te skypen. Niks vragen, gewoon doen, zei Malou. Nieuwsgierig als aagje volgende hij hondslief de bevelen op. Eenmaal in verbinding met het thuisfront, liet ze een whiteboard in het ziekenhuis zien waarop stond: Siem in geboren. Het drong eerst nog niet helemaal tot hem door totdat de telefoon draaide en Jantine daar in het ziekenhuisbed lag, en gertjan zat ernaast. Ze zijn al papa en mama geworden! En Jochem is dus OOM geworden! :) Siem is er wat vroeg bij en dan vraag je je af hoe komt dat? Nou gewoon omdat ie eruit wilde :) Jochem bleef wel een paar keer herhalen tegen zichzelf dat hij oom was geworden omdat het toch nog niet echt tot hem door drong en ook Koen hielp hem daar graag bij. Zo vertelde Koen bij het kopje koffie dat het Jochems eerste kop koffie als oom was, het eerste ontbijtje als oom, de eerste douche als oom en zo door. In de middag zijn we Melbourne van de leuke kant gaan bekijken. Jochem als oom, en met een zonnetje erbij, 30 graden, geen stress en geen boetes. Goed leven! We zijn naar 'Federation Square' geweest, een plein waar verschillende festiviteiten aan de gang waren met onder anderen straatartietsen en eetkraampjes. Kijken, kijken niet kopen. Daarna door gelopen over een brug vanwaar we de tennisvelden en het tennisstadion van 'the Australian Open' konden zien en een groot Cricketstadion wat hier ook heel erg leeft in Aussi. Die avond nog een lekker feestmaaltje gemaakt, Dorritos met Burritossaus! ofwel driehoekchips met n lekker rood sausje en gehakt! Volgt u het allemaal nog?

3 Maart:
De dag dat we het vervolg van onze reis geboekt hebben. We hebben een stationwagen gehuurd voor de komende 21 dagen. We kunnen in het autootje slapen en er zit kookgerei in. Een prima plannetje dus. Hier kan Koen wel in rijden. Dus houdt de harten maar vast. We gaan samen op ons gemakje het zuiden van Australie rondtouren en de eindstop is Sydney op de 27ste. S'avonds hebben we een goontje genuttigd en beneden in de bar een dansje gewaagd. En of die heupen weer lekker soepeltjes waren.

4 Maart:
Vandaag zijn we naar een bewegend beelden museum geweest om weer is lekker wat cultuur te snuiven. Je kon hier van alles bezichtigen, van films tot abstracte kunst tot onzin. Ook kon je gamen, filmpjes van jezelf maken met allemaal rare toevoegingen enzovoort. Na deze intellectuele en zeer interessante bezigheid zijn we weer terug naar het hostel gelopen. In de avond hebben we een bierspelletje gedaan. We keken een piraten film gemaakt met kleipoppetjes. De regel was simpel. Iedere keer wanneer het woord pirate viel moest je een beetje goon tot je nemen. De hoofdrol speler heette The Pirate Captain en hij ging meedoen aan een Pirate Competition, dus tel uit die winst haha.

5 Maart:
Vandaag zijn we naar de Royal Botanic Gardens van Melbourne gelopen, omdat we nog niet genoeg hadden van al onze culturele bezigheden in deze werelds mooie wereldstad. De stad is erg druk en er zijn veel jongeren, cafees en eetkraampjes, wat de stad erg leuk maakt om doorheen te lopen. De botanische tuinen waren prachtig en na deze culturele activiteit zijn we doorgelopen naar de volgende. We gingen naar een herdenkingstombe voor soldaten die gestreden hebben in een van beide wereldoorlogen. Erg mooi gebouw en indrukwekkend om te zien in zo n moderne stad. Na al deze cultuur was het s avonds weer is tijd voor onzin. We hebben onze karaoke skills verbeterd in de bar onder het hostel. Uiteraard met het nummer I want it that way van de legendarische boyband The Backstreet Boys. Na deze geweldige performance en een daverend applaus van drie paar handen was het weer tijd voor een dutje.

6 Maart:
Dat is vandaag, en daar is alles ook eigenlijk wel mee gezegd.

We halen morgen vroeg dus de auto op om vanuit hier de Great Ocean Road te gaan bewonderen. We hebben hier vele goede verhalen over gehoord, dus we hopen dat we over een tijdje deze zelfde soort verhalen weer met jullie kunnen delen. Na de Great Ocean Road gaan we Adelaide, misschien een stukje outback, een aantal nationale parken en nog veul en veul meer bezichtigen. Na deze enorme uitgave voor het huren van de auto hopen we de grote kostenposten voor Australie achter ons gelaten te hebben. Over 21 dagen zitten we weer in Sydney om vanuit daar na een aantal dagen richting Kuala Lumpur te gaan voor 2 dagen en dan komen we jullie in ons mooie kikkerland weer vervelen!!

Was getekend

Koen & Jochem

• 06 Maart 2013 - 11:39

Bert Vd Ven:

leuk verslag weer hoor jongens!
    wat bert zich afvroeg was, waar is die picca van koen en dat es elleje??

groeten
    bert vd ven

• 06 Maart 2013 - 12:21

Ignaas En Suze :

hallo jongens

Jochem als eerste gefeliciteerd met je neefje Siem
    wat een geweldige verhalen waren het weer jullie hebben weer een hoop meegemaakt
    het is heerlijk omdat allemaal te lezen en de mooie foto's te zien
    geniet nog van jullie laatste maand ,hopen op nog mooie verslagen

lieve groeten van ons uit bemmel

• 06 Maart 2013 - 14:46

Jan En Els:

Oom Jochem gefeliciteerd met je neefje. Wat een prachtig verhaal weer van jullie.
    Wij genieten er ieder keer weer van. Mooie foto,s trouwens! Maak er nog een mooie maand van en kom gezond weer terug!

Liefs voor jullie beide.

• 06 Maart 2013 - 14:55

Diny & Ton:

Hoi oom Jochem gefeliciteerd geniet nog een paar weken breng mooi weer mee terug groetjes van ons.

• 07 Maart 2013 - 00:11

Jan Toos:

Hallo Jochem en Koen.
    een mooi verhaal we hebben er zeker weer van genoten.
    Wat een ervaring zo rond te rijden in de vreemde.
    SUPER. Met het campertje langs de weg wie die doet je wat {de politie!!}
    Jammer maar dan kan gebeuren. Jullie zijn al echte wereldreizigers, geniet er nog maar even van.
    groetjes van ons uit het molenpad. Arjan Jan toos Karlijn Kevin Jannigje en Nordin.
    En een dikke knuffel

• 07 Maart 2013 - 00:13

Bernadette Toonen-Rutjes (oma :) :

hallo Koen en Jochem!
    Weer een leuke story, met mooie foto's! Blij dat het goed gegaan is de vele kilometers met de campervan!
    Zulke kleine jongens in zo'n grote auto in een vreemd land!
    Wsch wel de High Way! Een rechte weg zoals Jochem zei toen ik vroeg hoe hij de weg wist.

Maar met zo'n goede Co-piloot als Koen erbij kan het natuurlijk niet missen!

Bijzonder vond ik natuurlijk jouw reactie op 2 maart! Maar dat is in Nederland 1 maart 2013
    oftewel 1 3 13 mooie datum nie?? Een mooie onverwachtte kleinzoon Siem, jij was net zo verbaasd als wij. Want je zou al zeker een maand thuis zijn als de baby geboren zou worden!
    Maar zo zie je, de natuur laat zich niet sturen! Jullie hebben veel mooie natuur gezien, maar niets is zo mooi als zo'n klein mannetje.
    Hopen dat hij goed gaat groeien en dat hij over niet al te lange tijd lekker in zijn eigen bedje mag slapen bij zijn papa en mama!

Voor jullie jongens nog een paar mooie weken toegewenst, zelf op zoek naar de natuur en alles wat dit met zich meebrengt. Geniet van de weken ze zijn voorbij voordat jullie er erg in hebben.
    En dan nog 2 dagen in Kuala Lumpur "vakantie" ff bijkomen zoals dat heet, en dan hopen wij jullie in goede gezondheid weer terug te mogen zien.
    Oom Jochem en Koen Vrienden voor het leven met een hele volle rugzak met leuke mooie ervaring!
    GENIETEN GENIETEN GENIETEN GENIETEN GENIETEN GENIETEN GENIETEN GENIETEN GENIETEN!!!!!!

Liefs en we houden jullie op de hoogte van de kleine Siem !!

Kusssss Papa mama opa oma

• 07 Maart 2013 - 21:36

Willemien:

Hallo Jochem en Koen,

Allereerst van harte gefeliciteerd OOM Jochem.
    Wat is het toch mooi en wonderbaarlijk dat zo'`n mensje zo kompleet kan zijn.
    Ook jullie wereld lijkt mooi en kompleet, het is verkwikkend om jullie
    reisverhalen te lezen en mee te mogen maken hoe jullie van alles genieten.
    Ga zo door en maak nog veel mooie dingen mee die je vervolgens weer aan ons kunt doorbrieven.
    zo genieten wij ervan en jullie voor de tweede keer.
    GENIET, Willemien

• 08 Maart 2013 - 11:05

Marcorette En Maikel:

Wat een leuk verslag en bijzonder om te horen dat je OOm bent geworden, Jochem.
    Jullie maken veel mee en de tijd gaat snel ... ... Wij zullen jullie verslagen missen, als jullie ons weer komen vervelen in Lent... ... Maar nu nog even lekker genieten hoor.
    Lieve Groet, M en M

• 14 Maart 2013 - 11:46

Richard En Brigitte:

Mooie berichten uit Melbourne. Jammer van die 'prent' van tante agent. Wellicht op marktplaats zetten die bon als collectors item. Wie wil hem niet: een echte bon uit Melbourne. Ik bied alvast 10 euro. Geniet!!
    groeten
    Richard en Brigitte

• 14 Maart 2013 - 12:14

Diny En Leo:

Hallo Jochem en Koen,

Zonet jullie verslag doorgelezen, heel bijzonder om dat allemaal te kunnen doen en het gaat jullie erg goed zo te lezen. Fijn is het om dat al lezend met jullie uitmuntende verslagen mee te kunnen beleven zover als dat gaat vanuit het koude Nederland.Trouwens zo'n reisje lijkt mij ook wel iets voor Opa's en Oma's! En Jochem gefeliciteerd met je kleine neefje Siem, het was wel een verassing voor ons allemaal zo vlug al, in het vervolg ga je door het leven als oom Jochem.

Groetjes van Diny en Leo

• 24 Maart 2013 - 13:05

Raymond,marja En Jennifer:

Hallo Koen en Jochem,

Erg leuk om elke keer jullie belevenissen daar down under te volgen.
    We zijn ook erg benieuwd naar de vele foto's die jullie ongetwijfeld gemaakt hebben.
    Geniet er nog van die paar laatste weken, voor jullie het weten zijn jullie terug in die
    nederlandse koude (gevoelsmatig -10/-15gr. dit weekend).

Lieve groeten van Raymond, Marja en Jennifer en een dikke zoen van OMA

• 25 Maart 2013 - 14:48

Tessa:

Weer een topverslag! Lees jullie verhalen meestal als ik in de trein zit van NimmaCity naar Utown en geniet er elke keer weer van! Gelukkig hebben jullie geen last van het weer gehad, niet dat jullie je daar ook maar ieeets van aan zouden trekken, jullie blijven genieten. Ben super benieuwd hoe the Great Ocean Road is gegaan!! Bij de 12 apostles op bezoek geweest? (Zijn er eigenlijk maar 8, stelletje afzetters). Geniet nog van de laatste dagen, time flieeeess..
    X